Diverse

Telefoane mobile, căști, manuale sau alte materiale ajutătoare.

Telefoane mobile casti manuale sau alte materiale ajutatoare

Evaluarea Națională 2024: O privire critică asupra procesului de examinare

Într-o societate în care educația este considerată cheia succesului, Evaluarea Națională 2024 a atras atenția a peste 160.000 de elevi de clasa a VIII-a. Aceștia s-au înscris pentru a-și testa cunoștințele acumulate în anii de studiu, în speranța că vor obține rezultate care să le permită accesul la liceele dorite. Cu toate acestea, este important să analizăm cu atenție modul în care este organizat acest examen și să ne întrebăm dacă este cu adevărat un indicator eficient al competențelor elevilor.

Regulile stricte ale examenului: O măsură necesară sau o barieră în calea performanței?

Reprezentanții Ministerului Educației au stabilit reguli stricte pentru desfășurarea examenului. Accesul în sala de examen este permis doar în intervalul orar 8 – 8.30, iar elevii nu au voie să intre cu manuale, dicționare, notițe, însemnări, cărți, telefoane mobile sau instrumente electronice de calcul, de stocare de informații sau de comunicare. Aceste măsuri sunt menite să asigure egalitatea de șanse și să prevină frauda, dar este posibil ca ele să creeze și un mediu stresant pentru elevi, care ar putea afecta performanța acestora.

Structura examenului: O evaluare adecvată a competențelor?

Ministerul Educației susține că structura subiectelor de la Evaluarea Națională 2024 pentru clasa a VIII-a este concepută astfel încât itemii să măsoare gradul de formare/dezvoltare a competențelor prevăzute în programa de examen. Însă, este important să ne întrebăm dacă această structură este cu adevărat eficientă în evaluarea competențelor elevilor. De exemplu, la română, subiectul I cuprinde itemi obiectivi și semiobiectivi, care vizează preponderent evaluarea competenței de lectură, a competenței interculturale și a competenței lingvistice. În schimb, subiectul II constă într-un item subiectiv, de tip eseu structurat, prin care se evaluează scrierea despre textul literar sau scrierea creativă. Acesta este un contrast semnificativ, care ridică întrebări despre coerența și eficiența evaluării.

Media de admitere: Un criteriu echitabil?

Media de admitere, pe baza căreia se realizează înscrierea în clasa a IX-a de liceu a absolvenților învățământului gimnazial, este calculată ca medie aritmetică, cu două zecimale, fără rotunjire, a notelor obținute la probele incluse în Evaluarea Națională. Însă, este aceasta o metodă echitabilă de a evalua performanța elevilor? Este posibil ca această metodă să favorizeze elevii care au avut acces la resurse educaționale superioare sau care au beneficiat de pregătire suplimentară pentru examen. În plus, această metodă nu ține cont de progresul individual al elevilor sau de circumstanțele personale care ar putea afecta performanța acestora.

În concluzie, Evaluarea Națională 2024 este un proces complex, care ridică numeroase întrebări și provocări. Este esențial să analizăm cu atenție aceste aspecte și să căutăm modalități de a îmbunătăți sistemul de evaluare, pentru a asigura o educație de calitate pentru toți elevii.

Sursa: Antena 3