Ucraina a anțat că are în vedere o rută suplimentară pe Dunăre, pentru a crește exporturile la nivelurile de dinainte de război, deoarece protestele din Polonia față de livrările de produse agricole blochează granița terestră cu Uniunea Europeană. Ruta ar urma să treacă prin România și apoi cerealele vor merge spre porturile dunărene din Germania.
Mykola Solskyi, ministrul ucrainean al agriculturii, a explicat pentru stiripesurse.ro care este importanța rutei Dunării în contextul blocajului de la granița cu Polonia.
„Ca urmare a războiului dintre Rusia și Ucraina, ruta Dunării a devenit una dintre principalele rute de tranzit pentru exportul de produse agricole ucrainene. Odată cu funcționarea coridorului maritim din porturile ucrainene de la Marea Neagră, ruta Dunării rămâne extrem de importantă pentru Ucraina. Aproximativ 20% din produsele agricole ucrainene sunt exportate prin porturile dunărene, cu 1,13 milioane de tone de cereale exportate pe această rută în ianuarie 2024 și 1,28 milioane de tone în decembrie 2023”, a declarat ministrul, pentru stiripesurse.ro.
Potrivit oficialului ucrainean, „aproximativ doar 5% din exporturi au trecut prin granițele cu Polonia, ceea ce reprezintă aproximativ 380.000 de tone. În condițiile actuale de blocadă, aceste produse vor fi exportate prin alte rute de tranzit, inclusiv pe Dunăre.”
Planuri pentru Dunăre
Dunărea a devenit o cale prioritară pentru aprovizionarea Ucrainei, după ce Rusia a părăsit anul trecut (acordul privind) un coridor sigur, susținut de ONU, în Marea Neagră. Cu toate acestea, o cantitate semnificativă de cereale e transportată și pe calea ferată și pe șosele prin UE, iar fermierii polonezi – care protestează față de ceea ce ei numesc un flux necontrolat de produse alimentare ucrainene – blochează o rută cheie.
„Planurile noastre pentru acest an sunt să înlăturăm toate obstacolele artificiale pentru exportatori și lucrăm pentru a îmbunătăți logistica internă”, a declarat ministrul ucrainean al infrastructurii, Oleksandr Kubrakov, într-un interviu acordat în marja Conferinței de securitate de la München. „Ne gândim la transportul containerelor pe cursul superior al Dunării”, deoarece România este „mai previzibilă” decât granița polonă.
Ruta va trece prin România
Noua rută propusă – despre care se cunosc puține detalii – ar urma să treacă din portul ucrainean Izmail, spre Constanța, în România, și spre porturile dunărene din Germania, potrivit ministrului. Compania ucraineană Danube Shipping Co. a construit deja o a doua barjă SLG de mare tonaj pentru a livra mărfurile, a declarat Ministerul Infrastructurii, la începutul acestei luni.
Între autoritățile române, în special Ministerul Transporturilor, și cele ucrainene au fost mai multe contre în anul 2023 pe tema lucrărilor de adâncire a Canalului Bîstroe. Ucrainenii aveau nevoie de o cale pentru trasportul de cereale, în timp ce românii susțineau că va fi afectat ecosistemul din Delta Dunării.
Litigiul a fost soluţionat în cele din urmă în marja celei de-a 9-a reuniuni a părţilor la Convenţia Espoo de la Geneva.