Diverse

Patru din zece elevi de gimnaziu nu vor la liceu.

Patru din zece elevi de gimnaziu nu vor la liceu

Criza educației în mediul rural: De ce patru din zece copii refuză liceul?

Un studiu recent realizat de World Vision România scoate la lumină o realitate alarmantă: 41% dintre copiii de gimnaziu din mediul rural nu își doresc să continue studiile la liceu. În schimb, aceștia preferă să se angajeze, să lucreze în gospodăria familiei sau să urmeze cursuri de calificare. Această statistică ridică întrebări serioase despre inegalitățile de șanse și despre prioritățile sistemului educațional românesc.

Raportul, intitulat „Bunăstarea copiilor din mediul rural”, evidențiază și alte aspecte îngrijorătoare. Aproximativ 19% dintre copiii din aceste zone nu primesc niciodată ajutor la teme, o situație cauzată de nivelul scăzut de educație al părinților, dintre care majoritatea au absolvit cel mult opt clase. În plus, aproape jumătate dintre părinți (49%) sunt nemulțumiți de progresul școlar al copiilor lor, ceea ce indică o lipsă de resurse și sprijin în comunitățile dezavantajate.

Inițiative pentru reducerea inegalităților: Este suficient?

În încercarea de a combate aceste probleme, fundația World Vision, în parteneriat cu un lanț de retail european, a lansat proiectul „Educație pentru Bunăstare”. În cadrul acestuia, 86 de elevi din mediul rural vor beneficia de sprijin pentru a-și continua educația. Proiectul face parte din programul „Vreau în clasa a 9-a”, care a susținut deja 110 elevi să meargă la liceu și alți 40 să participe la practică de specialitate în anul școlar 2023-2024.

Deși aceste inițiative sunt lăudabile, ele reprezintă doar o picătură într-un ocean de nevoi. Proiectul „Educație pentru Bunăstare” extinde activitățile anterioare prin sesiuni individuale, ateliere de consiliere și focus grupuri, abordând aspecte precum sănătatea mentală, dezvoltarea personală și implicarea părinților și profesorilor. Totuși, amploarea problemei necesită o strategie națională mai cuprinzătoare.

Educația, o prioritate ignorată?

Aceste date ridică întrebări fundamentale despre prioritățile sistemului educațional din România. De ce atât de mulți copii aleg să abandoneze școala? Este vorba despre lipsa de resurse, despre un curriculum neadaptat sau despre o cultură care nu valorizează educația? În timp ce inițiativele locale sunt esențiale, ele nu pot compensa lipsa unei politici naționale coerente care să abordeze cauzele profunde ale abandonului școlar.

Într-o societate care aspiră la progres și egalitate, educația ar trebui să fie un pilon central. Fără intervenții sistematice și susținute, generații întregi de copii riscă să rămână prinse într-un cerc vicios al sărăciei și lipsei de oportunități. Este timpul pentru o reevaluare critică a priorităților și pentru acțiuni concrete care să transforme educația dintr-un privilegiu într-un drept accesibil tuturor.

Sursa: www.antena3.ro/actualitate/social/patru-din-zece-copii-de-gimnaziu-nu-vor-sa-mearga-la-liceu-si-prefera-sa-se-angajeze-studiu-734163.html