Publicitatea online: un teren de joacă pentru infractorii cibernetici
Într-o lume în care publicitatea online a devenit omniprezentă, infractorii cibernetici au găsit o nouă metodă de a-și desfășura activitățile malefice. Aceștia se folosesc de rețelele de publicitate online pentru a distribui programe malware prin reclame, o practică cunoscută sub numele de malvertising. În acest context, este esențial să ne întrebăm: cât de sigure sunt spațiile publicitare online?
Malvertising: o amenințare ascunsă în reclame
Conform experților în securitate cibernetică, malvertisingul presupune ca actorii amenințărilor să cumpere spațiu publicitar de la motoarele de căutare pentru a atrage potențialele victime să acceseze anunțurile rău intenționate. În acest proces, atacatorii au difuzat chiar și reclame ce imită softuri populare precum Blender, Audacity, GIMP și MSI Afterburner. Astfel, infractorii cibernetici care plătesc pentru anunțuri de căutare (search ads) poziționează automat pagina lor rău intenționată în partea de sus a rezultatelor căutării utilizatorilor.
Publicitatea online: o victimă a hackerilor
Pe de altă parte, agenții de publicitate online cad victime ale hackerilor, datorită naturii business-ului de publicitate. Actorii rău intenționați pot altera un întreg lanț de publicitate, compromițându-l în mai multe moduri posibile. În timp ce providerii motoarelor de căutare elimină constant reclamele sau site-urile web dăunătoare din rezultatele căutării, hackerii sunt perseverenți și continuă să găsească noi modalități prin care contracarează filtrarea conținutului.
Alte forme de publicitate malware
Alte forme de publicitate malware includ: distribuția de bannere maligne, care ascund coduri dăunătoare prin utilizarea steganografiei, pe site-uri web legitime, respectiv anunțuri rău intenționate prin hyperlinkuri în text, ferestre pop-up etc. În 2023, Google a blocat sau a eliminat peste un miliard de reclame dăunătoare, inclusiv reclame care promovau programe malware.
Protecția împotriva amenințărilor cibernetice
Pentru a se proteja împotriva amenințărilor cibernetice, utilizatorii de Internet au la îndemână o serie de recomandări care se pot aplica inclusiv în cazul schemelor de publicitate malițioasă. Astfel, este nevoie de creșterea gradului de conștientizare către o viață cibernetică sigură, limitarea amprentei digitale a browserului și utilizarea unui agent de blocare a reclamelor. În plus, este esențială atenția la diferite ferestre pop-up, solicitări de permisiune și la alte acțiuni nedorite în browser, precum și utilizarea unei soluții de securitate puternică, cu protecție în timp real.
Sursa: Antena 3