Guvernul României: Un plan fiscal sau o iluzie contabilă?
Guvernul României a dezvăluit recent un plan fiscal care promite să reducă deficitul bugetar cu 0,74% din PIB în fiecare an, până la sfârșitul anului 2031. În acest scenariu ideal, deficitul bugetar ar ajunge la 2,4% din PIB, iar datoria publică ar scădea sub 60% din PIB. Dar cât de realist este acest plan? Sau este doar o altă iluzie contabilă menită să impresioneze Comisia Europeană?
Indicatori de performanță sau doar un alt truc contabil?
Guvernul propune introducerea unor indicatori de performanță pentru cheltuieli, cu scopul de a controla depășirile nejustificate de costuri. În teorie, aceasta pare o idee bună. Însă, în practică, acești indicatori pot fi manipulați sau interpretați în moduri care să favorizeze anumite interese. În plus, digitalizarea proceselor legate de gestionarea cheltuielilor publice, deși necesară, nu garantează în sine o mai bună monitorizare, transparență și eficiență.
Protecția microîntreprinderilor sau protecția privilegiilor fiscale?
Planul fiscal al guvernului prevede menținerea cotei unice de impozitare și protejarea microîntreprinderilor. Însă, această măsură pare mai degrabă o încercare de a proteja privilegiile fiscale existente, decât o strategie de susținere a sectorului micilor afaceri. Într-o economie sănătoasă, companiile ar trebui să concureze pe baza calității produselor și serviciilor lor, nu pe baza avantajelor fiscale pe care le primesc.
Un nou model de finanțe publice sau o viziune utopică?
Guvernul propune un nou model de finanțe publice, care presupune asigurarea finanțării cheltuielilor curente de funcționare ale statului din veniturile operaționale. Acest model presupune că deficitul activității curente a statului va fi de 0% în anul 2029. Însă, această viziune pare mai degrabă utopică, având în vedere dificultățile actuale de colectare a veniturilor și nivelul ridicat al cheltuielilor publice.
Reducerea dependenței companiilor de stat de sprijin bugetar: o necesitate sau o iluzie?
Planul fiscal al guvernului urmărește să reducă dependența companiilor de stat de sprijinul bugetar. Însă, această măsură pare mai degrabă o iluzie, având în vedere că multe dintre aceste companii sunt ineficiente și nu pot genera veniturile necesare pentru a funcționa autonom. În plus, reducerea subvențiilor și a altor forme de sprijin poate avea consecințe negative asupra angajaților și a serviciilor oferite de aceste companii.
Reformarea achizițiilor publice: o soluție sau o altă sursă de corupție?
Guvernul propune reformarea achizițiilor publice prin implementarea unui sistem centralizat. Însă, acest sistem poate duce la crearea unor monopoluri și poate favoriza corupția și ineficiența. În plus, consolidarea cererilor la nivel național nu garantează obținerea unor condiții contractuale mai favorabile, ci poate duce la limitarea concurenței și la creșterea prețurilor.
În concluzie, planul fiscal al guvernului pare mai degrabă o colecție de promisiuni nerealiste și de măsuri contabile decât un plan solid de reformă fiscală. Este esențial ca guvernul să adopte o abordare mai realistă și mai transparentă în gestionarea finanțelor publice, pentru a asigura un viitor sustenabil pentru economia României.
Sursa: Antena 3