Revizuirea radicală a sistemului de evaluare: O nouă eră sau o altă iluzie?
Într-o mișcare care pare să fie o revoluție în sistemul de educație românesc, se anunță că, începând cu anul școlar 2025-2026, profesorii vor evalua elevii nu pe baza criteriilor actuale, ci pe baza unor standarde naționale de evaluare pentru fiecare disciplină, domeniu de studiu și modul de pregătire. Această schimbare, impusă de Ligia Deca până la 30 august 2024, conform ordinului nr. 3.069 din 15 ianuarie 2024, ridică o serie de întrebări și preocupări.
Standardele naționale de evaluare: Un pas înainte sau o capcană?
Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar – ROFUIP 2024 stipulează că, din septembrie 2025, evaluările se vor realiza pe baza acestor standarde naționale de evaluare. Acestea vor fi elaborate de Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare pentru învățământul primar, gimnazial și liceal, filierele teoretică, vocațională, precum și tehnologică, pentru disciplinele din trunchiul comun. În cazul învățământului tehnologic, pentru fiecare disciplină/domeniu de studiu/modul de pregătire care nu este în trunchiul comun, standardele naționale de evaluare vor fi realizate de Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual.
Întrebări fără răspuns: Instituțiile responsabile există?
În ciuda acestor prevederi, se pare că instituțiile responsabile cu elaborarea standardelor naționale de evaluare, respectiv CNCE și CNÎTTD, nu există încă. Această situație ridică semne de întrebare cu privire la implementarea efectivă a acestor schimbări și la capacitatea sistemului de educație de a se adapta la aceste noi cerințe.
Implicații și consecințe: Ce se întâmplă dacă standardele nu sunt respectate?
Conform prevederilor, nerespectarea standardelor de evaluare este considerată abatere disciplinară, cu sancțiuni care variază de la avertisment scris, reducerea salariului de bază, suspendarea dreptului de înscriere la un concurs pentru obținerea gradației de merit sau ocuparea unei funcții de conducere, până la desfacerea disciplinară a contractului individual de muncă. Aceste măsuri par să indice o abordare strictă și riguroasă a Ministerului Educației, dar rămâne de văzut dacă acestea vor fi aplicate în mod eficient și echitabil.
Rezultatele evaluării: Cum vor fi exprimate?
Rezultatele evaluării vor fi exprimate prin calificative, note sau rapoarte, în funcție de nivelul de învățământ. În învățământul primar, cu excepția clasei pregătitoare, se vor acorda calificative de la „foarte bine” la „insuficient”, în învățământul gimnazial și liceal se vor acorda note de la 1 la 10, iar în cazul testelor standardizate aplicate în afara evaluărilor externe prevăzute de lege, se vor acorda punctaje/coduri specifice.
Concluzie: O schimbare necesară sau o simplă furtună într-un pahar cu apă?
În concluzie, aceste schimbări propuse în sistemul de evaluare a elevilor pot reprezenta un pas înainte în îmbunătățirea calității educației, dar ridică și o serie de întrebări și preocupări. Rămâne de văzut dacă acestea vor fi implementate în mod eficient și dacă vor avea impactul dorit asupra procesului de învățământ.
Sursa: Antena3.ro