Diverse

Digitalizarea evaluărilor a început cu stângul: Elevii au copiat cu ajutorul IA.

Digitalizarea evaluarilor a inceput cu stangul Elevii au copiat cu ajutorul IA

Încercarea de digitalizare a evaluărilor: un eșec previzibil?

Într-o eră în care digitalizarea este considerată soluția pentru multe dintre problemele noastre, am asistat la un eșec major în încercarea de a digitaliza evaluările școlare în Timiș. Mai mult de jumătate dintre elevii care au participat la examenul inițial de istorie au încercat să copieze, folosind inteligența artificială pentru a găsi răspunsurile. Această situație a dus la amânarea probei de biologie și la impunerea unor noi reguli de către Inspectoratul Școlar Județean, inclusiv reluarea probelor.

Abuzul de tehnologie: o reflecție a sistemului educațional?

În ciuda faptului că notele nu se trec în catalog, sute de elevi au încercat să copieze, folosind aplicații bazate pe inteligența artificială pentru a găsi răspunsurile corecte la întrebări. Acest comportament ridică întrebări serioase despre sistemul nostru educațional și valorile pe care le promovează. Unii profesori susțin că această încercare de a copia este de fapt o consecință a sistemului educațional din România, care este axat pe concurență, mai puțin pe cooperare și lucru în echipă.

Consecințele eșecului digitalizării evaluărilor

Amânarea examenului a stârnit nemulțumirea elevilor care se consideră victime ale celor care au încercat să trișeze. În plus, Inspectoratul Școlar Județean Timiș a anunțat că elevii care vor fi prinși că trișează și la următoarele examene vor fi blocați în platforma în care se susțin evaluările. Aceste măsuri, deși necesare, nu rezolvă problema de bază: un sistem educațional care încurajează competiția în detrimentul cooperării și care nu a fost capabil să se adapteze eficient la digitalizare.

În căutarea unei soluții

Este clar că digitalizarea evaluărilor nu este o soluție magică pentru problemele sistemului nostru educațional. În schimb, este necesară o abordare mai complexă, care să includă o schimbare de paradigmă în ceea ce privește valorile promovate de sistemul educațional, precum și o mai bună pregătire a profesorilor și elevilor pentru utilizarea tehnologiei în educație. Până atunci, însă, eșecul digitalizării evaluărilor în Timiș rămâne un exemplu elocvent al provocărilor pe care le presupune adaptarea la era digitală.

Sursa: Antena 3