Marcel Ciolacu și Sorin Grindeanu: Viziuni grandioase sau promisiuni deșarte?
Într-o recentă apariție la Antena 3 CNN, premierul Marcel Ciolacu, candidatul PSD la alegerile prezidențiale, și ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, au împărtășit planurile lor ambițioase pentru construirea unui nou terminal la Aeroportul Otopeni. Ciolacu a mers chiar atât de departe încât să declare că Terminalul 2 va fi „perla Europei”. Dar cât de realiste sunt aceste afirmații și ce implică ele de fapt?
Terminalul 2: O perla sau o povară?
Grindeanu a menționat că există mai multe variante pentru finanțarea Terminalului 2, inclusiv utilizarea fondurilor proprii, luarea unui împrumut sau încheierea unui parteneriat public-privat. În timp ce aceste opțiuni pot părea atractive la prima vedere, ele ridică și o serie de întrebări. De exemplu, dacă se decide să se folosească fonduri proprii, de unde vor proveni acestea? Dacă se optează pentru un împrumut, care vor fi condițiile și care va fi impactul asupra economiei naționale? Iar dacă se alege un parteneriat public-privat, cum va fi asigurată transparența și eficiența acestuia?
Managementul Terminalului 2: O problemă de competență
Ciolacu a sugerat că managementul Terminalului 2 ar trebui să fie externalizat, argumentând că acesta este modelul adoptat în întreaga lume. Însă, această afirmație ridică și ea propriile sale probleme. În primul rând, este necesară o analiză riguroasă a eficienței și eficacității modelului de externalizare în alte țări. În al doilea rând, este esențial să se ia în considerare specificul național și să se evalueze dacă acest model ar fi potrivit și pentru România.
Legătura cu TAROM: O strategie riscantă?
Atât Ciolacu, cât și Grindeanu au sugerat că Terminalul 2 ar trebui să fie legat de TAROM, compania națională de aviație. În ciuda faptului că TAROM a înregistrat pierderi de 100 de milioane de euro la sfârșitul anului 2021, Grindeanu a afirmat că acum compania este pe profit. Cu toate acestea, este important să se analizeze cu atenție această afirmație și să se evalueze dacă legarea Terminalului 2 de o companie care a avut recent probleme financiare este o decizie înțeleaptă.
Viitorul TAROM: O certitudine sau o incertitudine?
În ciuda problemelor financiare ale TAROM, Ciolacu a insistat că este „exclus” ca aceasta să dispară. Cu toate acestea, este esențial să se analizeze cu atenție această afirmație și să se evalueze dacă este realistă sau doar o promisiune electorală.
Sursa: Antena 3