Politica și corporațiile de stat: o relație toxică?
Într-o lume ideală, corporațiile de stat ar trebui să fie conduse de profesioniști, nu de politicieni. Însă, în realitate, lucrurile stau altfel. În România, numirea clientelei politice în funcții bine plătite la companiile cu capital majoritar de stat pare a fi o practică la care partidele de guvernământ nu sunt dispuse să renunțe prea ușor. În ciuda angajamentelor luate în fața Fondului Monetar Internațional (FMI) încă din 2011, managementul profesionist în companiile de stat este încă o raritate.
Guvernanța corporativă sau jocul de șah politic?
În 2011, a fost publicată Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice. Însă, după 13 ani, managerii privați la stat se pot număra pe degete. În special, posturile din companiile cu mulți bani, cum sunt cele din sectorul energetic, sunt cele mai râvnite. În acest context, numirea membrilor PNL în funcții de conducere în aceste companii ridică semne de întrebare.
Transparența și conflictele de interese
Comisia Europeană consideră aceste desemnări în conducerea companiilor energetice netransparente, iar conflictele de interese sunt evidente. Unii candidați erau membri PNL, la fel ca și unii membri ai comisiilor de selecție. În plus, mandatul lui Virgil Popescu la șefia Ministerului Energiei este plin de astfel de numiri în funcții bine plătite la companiile energetice.
Beneficiarii politici ai corporațiilor de stat
Unul dintre cei care au beneficiat de astfel de sinecuri este Dan Drăgan, un apropiat a lui Virgil Popescu. El a ajuns secretar de stat în Ministerul Energiei și în Consiliul de Administrație al companiei Romgaz. Un alt beneficiar al prieteniei cu Virgil Popescu este și Liviu Mihalache, director în cadrul Ministerului Energiei, care a fost plasat în Consiliul de Supraveghere al societății Hidroelectrica.
De la partid la conducerea corporațiilor de stat
George Niculescu, membru PNL, a fost propulsat în diverse Consiliile de Administrație cu sprijinul lui Virgil Popescu. În final, el a fost numit chiar președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), deși nu are niciun fel de pregătire în domeniu. Un alt exemplu este Cristian Nicolae Stoina, membru PNL, care a fost selectat ca membru al Consiliului de Supraveghere la Hidroelectrica.
Concluzie
În concluzie, numirile politice în corporațiile de stat nu sunt doar o problemă românească, ci una globală. Însă, în cazul României, această practică pare să fie mai răspândită și mai vizibilă. Este esențial ca această problemă să fie abordată cu seriozitate și transparență, pentru a asigura un management profesionist și eficient al corporațiilor de stat.
Sursa: Antena3