Guvernul își încurcă propriii cetățeni cu modificările Codului Rutier 2024
Într-o nouă încercare de a controla și mai mult viața șoferilor, Guvernul a introdus noi modificări la Codul Rutier 2024, prin intermediul unei Ordonanțe de Urgență. Într-un mod tipic birocratic, aceste schimbări sunt prezentate ca fiind în beneficiul șoferilor, dar o analiză mai atentă ridică semne de întrebare serioase.
Testarea alcoolului: o nouă oportunitate pentru abuz?
Una dintre modificările aduse se referă la testarea alcoolului. În teorie, aceasta pare a fi o măsură rezonabilă. Însă, în practică, aceasta deschide ușa pentru abuzuri. Polițistul este acum obligat să efectueze testarea conducătorilor auto dacă vede în mașină recipiente care pot conține alcool, sau dacă șoferul are antecedente. Dar ce se întâmplă dacă polițistul „vede” greșit? Sau dacă decide să folosească această regulă ca o scuză pentru a hărțui șoferii nevinovați?
Retestarea alcoolului: o concesie inutilă
Guvernul a introdus și posibilitatea ca șoferii care sunt prinși conducând după ce au consumat alcool să poată cere retestarea cu aparatul etilotest. Dar această concesie pare mai mult un gest simbolic decât o măsură practică. În primul rând, retestarea poate fi cerută doar în anumite condiții foarte stricte. În al doilea rând, chiar și atunci când este permisă, retestarea nu garantează un rezultat diferit. În cele din urmă, această măsură pare să fie mai mult o încercare de a calma criticile decât o îmbunătățire reală a drepturilor șoferilor.
Retragerea permisului de conducere: o pedeapsă prea aspră?
O altă modificare controversată este retragerea permisului de conducere până la data primirii rezultatului analizei mostrelor biologice în cazul persoanelor care refuză sau nu pot să se supună testării. Aceasta pare a fi o pedeapsă excesiv de aspră, care poate avea consecințe grave pentru șoferii care depind de mașină pentru a merge la muncă sau pentru a-și îndeplini alte responsabilități. În plus, această măsură pare să ignore faptul că există motive legitime pentru care o persoană ar putea refuza sau nu ar putea să se supună testării.
Imobilizarea vehiculului: o măsură disproporționată
Guvernul a introdus și posibilitatea de a dispune imobilizarea vehiculului atunci când un conducător de vehicul refuză sau nu poate să se supună testării. Aceasta pare a fi o măsură disproporționată, care poate avea consecințe grave pentru șoferi. În plus, această măsură pare să ignore faptul că există motive legitime pentru care o persoană ar putea refuza sau nu ar putea să se supună testării.
Concluzie: o abordare greșită a problemei
În concluzie, aceste modificări ale Codului Rutier 2024 par a fi mai mult o încercare de a controla și mai mult viața șoferilor decât o îmbunătățire reală a siguranței rutiere. În loc să se concentreze pe măsuri care ar putea preveni cu adevărat accidentele, cum ar fi îmbunătățirea infrastructurii rutiere sau promovarea unei educații rutiere mai bune, Guvernul a ales să introducă noi reguli care pot fi ușor abuzate și care pot avea consecințe grave pentru șoferii nevinovați.
Sursa: Antena 3